نیمی از بزرگسالان در سراسر جهان از ابتلا خود به دیابت نوع 2 بی اطلاعند

14 نوامبر 2016- یک مطالعه‌ی بین المللی توسط محققان بنیاد بین المللی دیابت(IDF) نشان داد که بسیاری از افراد از ابتلا خود به بیماری دیابت نوع 2 که بی اطلاعند این موضوع معمولاً به علت عدم غربالگری در مراقبتهای اولیه می باشد.

تنها تعداد کمی از مردم برای بیماری دیابت نوع 2، درمانهای مناسبی دریافت می‌کنند وتقریباً یک نفر ازهر دونفر(46 درصد) از ابتلا خود به این بیماری بی اطلاع هستند که معادل نیمی از جمعیت تخمین زده شده‌ی افراد بالغ مبتلا به این بیماری در جهان (415 میلیون نفر) در سال 2015 می باشد.

این گزارش که روز 14 نوامبر توسط بنیاد بین المللی دیابت منتشر شده است، بخشی از موضوع امسال روز جهانی دیابت با عنوان" Eyes on Diabetes" می‌باشد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده، ما به تلاشی سیستماتیک برای غربالگری افراد به منظور تشخیص دیابت نوع 2 و همچنین غربالگری و پایش عوارض دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نیازمندیم ، یک مطالعه‌ی بین المللی دیگر که اخیراً منتشر شده است، نشان می‌دهد 25 درصد از افراد مبتلا به دیابت برای معاینات سالانه‌ی چشمی مراجعه نمی‌کنند و این عدم توجه موجب افزایش خطر نابینایی ناشی از رتینوپاتی می‌شود.

استفاده‌ی زودهنگام از درمانهای ترکیبی و گسترش دسترسی به ابزارهایی که به شناسایی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کنند، ممکن است بهکند کردن پیشرفت این بیماری و جلوگیری از افزایش تعداد موارد جدید، کمک کند.

 درحال حاضر تعدادی از عوامل خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 مانند ترکیب بدنی، سابقه‌ی خانوادگی با زندگی بی تحرک، شناسایی شده‌اند که با استفاده از بسیاری از روشهای ارزیابی خطر قابل تشخیص هستند.

علاوه بر این درمان‌های پیشگیرانه حول محور مداخلات شیوه‌ی زندگی مانند اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل نقش مهمی را در کمک به کاهش این خطرات بازی می‌کند.

همچنین استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه و نرم افزارهای مدیریت دیابت ممکن است به آزمایش دیابت و مدیریت دراز مدت این بیماری کمک کند.

نظرسنجی‌های اخیر در اروپا نشان می‌دهد 42 درصد از افراد مبتلا به دیابت از گوشی‌های هوشمند خود برای کسب اطلاعاتی در مورد سلامت یا داروهای تجویزی خود کمک می‌گیرند و 52 درصد از این افراد که از نرم ‌افزارهای سلامت استفاده می‌کنند، رفتارها و شیوه‌ی زندگی خود را متحول کرده‌اند. به مناسبت روز جهانی دیابت یک فرم ارزیابی خطر ساده در وب سایت روز جهانی دیابت(http://www.idf.org/wdd-index/test2prevent.php) قابل دسترس است.

شما می توانید برای دریافت اطلاعات و آموزش‌های پایه در مورد دیابت به مدرسه‌ی آنلاین در سایت IDFکه اخیراً راه‌ اندازی شده است و یا به آدرسhttps://www.diabetes.co.uk/education/، مراجعه کنید. در روز جهانی دیابت امسال به مناسب 125مین سالروز تولد پدر انسولین" فردریک بنتینگ" در بسیاری از نقاط جهان مراسمی برگزار گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/nearly-half-of-adults-with-type-2-diabetes-worldwide-are-unaware-of-their-condition-94586467.html